האם טעינת רכב חשמלי מהירה פוגעת בסוללות ה- EV ?

טעינה מהירה בתחנות טעינה ציבוריות חיונית להתרחבות תחום הרכבים החשמליים (EVs) היא מאפשרת נסיעות ארוכות יותר ומונעת את ה"חשש" להתקע באמצע נסיעה ארוכה. כמו כן, היא מספקת את התשתית הנדרשת לאלה שאין להם גישה לטעינה בבית.

ב-2022, מספר תחנות הטעינה המהירה של זרם ישר (DC) גדל באופן משמעותי, כאשר המספר הכולל באירופה עלה למעל מ- 70,000 ובארצות הברית ל-28,000.

עם השימוש הגדל בתחנות הטעינה המהירה, פוגשים לעיתים קרובות בשאלות על השפעת הטעינה המהירה על אורך חיי הסוללה והאם טעינה מהירה בזרם ישר (DCFC) עלולה לגרום לנזק או להקטין את קיבול הסוללה בקצב מהיר יותר.

במאמר זה, אנו נחקור את השפעת הטעינה המהירה על בריאות ואורך חיי הסוללה של EV ונספק שיטות יעילות לשמירה על ביצועי סוללה מיטביים.

כיצד עובדת טעינה מהירה בזרם ישר DC ?

לפני שנכנס לפרטים על השפעת הטעינה המהירה על חיי סוללות ה- EV, חשוב להבין כיצד היא פועלת. הטעינה המהירה בזרם ישר (DCFC), גם נקראת Level 3, מבוססת על תחנות טעינה בעלות ספקי כוח זרם ישר (DC) בהספק גבוה על מנת לטעון את סוללת ה- EV במהירות.

טעינה מסוג Level 2 המסתמכת על זרם חילופי (AC) דורשת מטען מובנה ברכב כדי להמיר את הזרם מחילופי (AC) לזרם ישר (DC) הנדרש לסוללת הליתיום של הרכב. לעומת זאת, הטעינה מסוג Level 3 מספקת זרם DC ישירות לסוללת ה EV ומעלה את מהירות הטעינה לדקות במקום שעות.

תחנות הטעינה המהירה בזרם ישר מתקשרות עם מערכת ניהול הסוללה (BMS) של הEV  כדי לפקח ולהסדיר את תהליך הטעינה.

קצב הטעינה וההספק במוצא המטען מותאמים להספק הכניסה של ה EV ולקיבולת הסוללה. לאחר שהסוללה מגיעה להספק מסוים, בדרך כלל כ-80%, קצב הטעינה יורד כדי להגן על הסוללה מטעינת יתר.

האיור מטה מראה את העקומה של טעינה מהירה DC.

השפעת טעינה מהירה על אורך חיי הסוללה של EV רכב חשמלי

אחד מהחששות הגדולים ביותר בנוגע לטעינה מהירה היא שהיא עלולה לגרום נזק לסוללת הרכב החשמלי ולגרום לאובדן ניכר בטווח הנסיעה של הרכב.

אז… האם טעינה מהירה בזרם ישר מזיקה לסוללה?

התשובה הקצרה היא לא, לא באמת. הטעינה המהירה משפיעה רק במעט על קיבולת הסוללה או על מרחק הנסיעה בטווח הארוך.

נערכו מספר מחקרים כדי לחפש קשר אפשרי בין טעינה מהירה והתחממות הסוללה. עם זאת, כל מחקר מראה על השפעה מינימלית בקיבולת הסוללה.

המחקרים העדכניים ביותר – איך טעינה מהירה משפיעה על חיי הסוללה?

  1. מעבדת המחקר של אוניברסיטת איידהו התמקדה בבדיקת הדגימות של רכבי Nissan Leaf EV שעברו טעינה בשיטות שונות. לאחר 50,000 מייל נסיעה, הרכבים שנטענו באופן בלעדי עם טעינה מסוג Level 2 חוו כ-24.5% ירידה בקיבולת הסוללה; בניגוד לכך, אלו שנטענו באמצעות טעינה מהירה בזרם ישר חוו ירידה בקיבולת מעט גבוהה יותר של כ-27%.


התוצאות מצביעות על כך שטעינה מהירה עשויה לתרום לקצב קצת גבוה יותר של התיישנות הסוללה. עם זאת, ההבדל כה קטן כך שזה לא אמור לגרום לדאגה לרוב בעלי ה- EV

אולם, כדאי לציין כי המחקר של אוניברסיטת איידהו נערך בתנאים חמים מאוד, שיכולים להשפיע כבר במקור על אורך חיי הסוללה. תנאי נסיעה בעולם האמיתי ומערכות ניהול תרמי מודרניות ברכבי EV מסייעות בצמצום השפעת הטעינה המהירה על אורך חיי הסוללה.

  1. המחקר של חברת Recurrent Motors Inc. בדק את ההשפעה של טעינה מהירה על למעלה מ-12,500 רכבי Tesla בארצות הברית. המחקר השווה בין רכבי Tesla שהשתמשו רוב הזמן בטעינה מהירה בזרם ישר לאלו שבדרך כלל לא עשו זאת.

 

הממצאים חשפו שאין הבדל ניכר בירידה בהספק הסוללה בין הרכבים שטענו מהר יותר מ-90% מהזמן לאלו שעשו זאת פחות מ-10%. התוצאות מראות כי טעינה מהירה ותדירה של EV אינה מובילה להקטנה בקיבול הסוללה.

המחקר הדגיש גם את חשיבות האזור בו נוסעים: באזורים חמים היתה ירידה גדולה יותר בקיבול הסוללה מאשר באזורים קרים.

"המחקר של Geotab על בריאות הסוללות של רכבים חשמליים גילה כי בעוד טעינה ברמת Level 2 נצפתה לעתים תכופות כדרך האופטימלית לרכבים חשמליים, ההבדל בבריאות הסוללות בין רכבים שמשתמשים ברובם ב-Level 2 לבין אלו שמשתמשים בטעינה מהירה ב-DC היה מינימלי. למרות ש-DCFC עלולה לגרום לירידה בקיבולת הסוללות עקב זרמים וטמפרטורות גבוהות, ההשפעה הכוללת על קיבולת הסוללה הייתה מינורית בהשוואה לטעינת  Level 2

הממצא הזה מרמז כי שתי צורות הטעינה של רכבים חשמליים יכולות לתפקד בצורה אפקטיבית עם הבדלים מינימליים בהשפעתן על חיי הסוללה. עם זאת, המחקר הצביע על כך, כי רכבים חשמליים שנוסעים באזורים חמים נתקלו בירידה בקיבולת הסוללה יותר מאשר אלו שנוהגים בטמפרטורות מתונות.

המחקרים כולם מצביעים כי בעוד טעינה מהירה עשויה להפחית מעט מקיבולת הסוללה מהר יותר מטעינה ברמהLevel 2 , ההשפעה הכוללת היא מינימלית.

הממצאים הללו מחזקים את הטענה שרמות טעינה שונות, כולל טעינה מהירה, יכולות לתפקד בצורה אפקטיבית מבלי לגרום לנזק משמעותי לסוללה. עם זאת, כדאי לציין כי המחקרים הצביעו על השפעתן של טמפרטורות קיצוניות על קיבולת הסוללה.

רוב הסוללות של רכבים חשמליים מודרניים מיועדות לטעינה מהירה וכוללות מערכות ניהול תרמיות משולבות כדי לנהל זרמים גבוהים מטעינה מהירה ב-DC. מערכות הניהול התרמיות האלו גם עוזרות לשמור על טמפרטורת הסוללה ברמה האופטימלית שלה.

טעינה מהירה – טיפים חשובים:

בעוד שלטעינה מהירה יש השפעה מינימלית על קיבולת הסוללה, הנה מספר המלצות לבעלי רכב חשמלי כדי למקסם את אורך חיי סוללת הרכב:

שמור על מצב הטעינה (SoC): שמור על מצב הטעינה של הרכב החשמלי בין 20-80%, במיוחד כאשר הרכב חונה לתקופות ממושכות. טעינות מלאות  מתאימות לפני נסיעות ארוכות.

בחר בטעינה ברמת Level 2: בעוד שטעינה מהירה ב-DC מתאימה לרכבים בשימוש תכיף, טעינה ברמת Level 2 הנעשית בלילה מספיקה לרוב צרכי הטעינה.

התחשב במזג האוויר: הגן על סוללת הרכב מטמפרטורות קיצוניות. תחנה בצל במידת האפשר כאשר מזג האוויר חם, ותזמן את הטעינה כאשר הטמפרטורות נמוכות.

השתמש ברכב החשמלי בצורה פעילה: אל תהסס להשתמש ב- EV בתדירות, שימוש גבוה לא משפיע באופן משמעותי על בריאות הסוללה.

עקוב אחר ההנחיות של היצרן: יש להקפיד על המלצות הטעינה המפורטות ע"י היצרן של הרכב החשמלי כדי לשמור על קיבול הסוללה.

השתמש בטעינה מתוזמנת: קבע זמני טעינה ספציפיים כדי להינות מתעריפי חשמל שאינם בשעות העומס ולוודא שסוללת הרכב נטענת באופן מלא לנסיעות מתוכננות, תוך כדי מניעת תקופות ארוכות של SoC גבוה (טעינה מלאה).

כאשר מדובר בשאלה האם טעינת DC מהירה פוגעת בסוללות של הרכב החשמלי, המחקר והראיות הנוכחיים מצביעים על כך שההשפעה היא מינימלית. טכנולוגיית הטעינה המהירה התקדמה ומבטיחה כי הסוללות יטענו במהירות בלי פגיעה משמעותית.

בעוד שייתכן וישנם הבדלים קלים באורך חיי הסוללה כאשר משווים בין טעינה אולטרה מהירה לטעינה איטית יותר, אלו אינם מספיקים כדי למנוע את השימוש במטעני DC מהירים.

דרכי הטיפול הטובות ביותר בסוללה וההתייחסות להמלצות הטעינה עשויים להפחית באופן ניכר את ההשפעות הפוטנציאליות השליליות. העתיד של הטעינה המהירה נראה מבטיח, עם התפתחות בתשתיות הטעינה ובטכנולוגיות הסוללה.

לסיכום, הנוחות והיעילות של הטעינה המהירה ב-DC גוברים על ההשפעה המינימלית שלה על חיי הסוללה, דבר התומך בהתרחבות תחום הרכבים החשמליים.

עד לאן תוכל להגיע עם טעינת DC ?

בין אם אתם מחפשים טעינת DC בהספק 60 קילוואט או 360 קילוואט, EVESCO דואגת לכם.

עם פרוטוקולי טעינה רב-תכליתיים המתאימים לצרכי טעינה שונים, מבטיחים לכם חוויית טעינה חלקה ויעילה.

גלו את המגוון החדשני שלנו של עמדות טעינה DC מהירות ושדרגו את חוויית טעינת הרכב החשמלי שלכם עוד היום!

איכות

המוצרים שלנו מיוצרים באמצעות הטכנולוגיה העדכנית ביותר ובקרת האיכות המחמירה ביותר, אשר מתבטא ברמת הביצועים והאמינות.

ניסיון

הגישה הממוקדת שלנו לחוויית לקוח יוצאת דופן מקצה לקצה מבדילה אותנו מהמתחרים. משיחת ייעוץ ראשוני ועד אספקה וכל מה שבדרך, אנו עולים באופן קבוע על ציפיות לקוחותינו.

שירות

אספקת שירות בזמן, בכל פעם לפי מפרט הלקוח. אנו מתגאים בהצעת פתרונות שירות מותאמים אישית כדי לענות על המפרטים המדויקים של לקוחותינו.

לשליחת הודעה אנא מלאו את הפרטים הבאים:

שתפו ב-

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0
דילוג לתוכן